Van hier tot Tokio

Zaterdag 21 september t/m zaterdag 2 november 2013

Opening zaterdag 21 september van 15.00 – 18.00 uur.

De opening is op zaterdag 21 september om 15.00 uur en wordt verricht door mevrouw Kris Schiermeier, directeur van het Japanmuseum SieboldHuis in Leiden. Tijdens de opening verzorgt Berber Oostenbrug samen met sound composer Ivo Bol een optreden en geeft Shin Tai Ryu een demonstratie zwaard trekken. In verband met deze expositie, is Contrast ook op zondag 22 september en zondag 6 oktober open. Beide zondagen van 13.00 tot 17.00 uur. U bent van harte welkom. Leuke interessante Japanse workshops waaraan u kunt deelnemen vind u op onze nieuwspagina.

Oranda Jin

authentieke scrolls

Karin Bablok

porselein

Hans Jochem Bakker

schilderijen

Evelien Bannenberg

tekeningen

Paul van Dongen

etsen

Hans Innemee

staalobjecten

sieraden (unica)

Berber Oostenbrug

fotografie

Olav Slingerland

wandobject keramiek

Over de kunstenaars

 

Oranda Jin | authentieke scrolls

Oranda Jin betekent Dutchman in het Japans. De persoon Oranda Jin is Jon de Jong, de voornaamste kenner en importeur van Japanse kunst in binnen- en buitenland (keramiek, scrolls, handbeschilderde waaiers en kunstboeken). Kunstliefhebbers en verzamelaars van oude Japanse kunst, volgen zijn tentoonstellingen op beurzen (o.a. PAN) al jaren. Nu toont Oranda Jin onder meer scrolls uit 1750 – 1925 van enkele bekende kunstenaars uit de Kishi stroming en aanverwante scholen als Maruyama en Shijö .

Oranda Jin

Karin Bablok | porselein

Alle schalen en kommen van Karin worden op een wiel geworpen, gevormd en gebakken op ongeveer 1300 °C in een open vlam. In haar ontworpen “vaten” spelen het ontwerpen van de vorm en van de beschildering een gelijkwaardige rol. Karin wordt geleidt door intuïtie en ratio. Ze streeft en stuurt in haar acties naar duidelijkheid, beknoptheid en vastberadenheid. Dit wordt ook weerspiegeld in de kleurreductie: wit vathuis porselein vormt de basis voor de zwarte glazuur schildering. Voornamelijk eenvoudige cilinders zijn axiaal symmetrisch om zichzelf gedraaid op de draaischijf, in half-zachte toestand door te kloppen vervormd of gesneden om het werk vervolgens opnieuw samen te stellen. Schitterend!

Hans Jochem Bakker | schilderijen

Hans Jochem (autodidact) toont in zijn schilderijen hoofdzakelijk vrouwenportretten, welke overtuigend gestalte krijgen in lijnen, soms een aanzet, soms trefzeker doorgevoerd als een rake kalligrafie en in vlakken, dan weer gedecideerd en volumineus. Bij Contrast ziet u grote doeken van Geisha’s van Hans Jochem. De signatuur van zijn werk is bijzonder rijk en verraadt een grote liefde voor het schilderen zelf. Toch omarmt hij de wetenschap, dat geen enkel werk echt voltooid is. Het blijft tot stand komen, ook al heeft hij zijn handen ervan afgetrokken. Sterker nog: telkens opnieuw draagt het jongste schilderij de belofte in zich voor wat komen gaat en eerst echt aan zijn bedoelingen zal voldoen. Het dilemma en de eeuwige zoektocht van een kunstenaar!

Evelien Bannenberg | tekeningen

De oorsprong van Evelien haar tekeningen ligt in de 10 jaar dat ze in de Botanische tuin Nijmegen werkte. Ze zag daar de levenscycli van alle planten. Hoe planten zich langzaam tot volle bloei uitvouwden en weer verdwenen in de aarde. Bannenberg raakte gefascineerd door de plantenfamilies die 200 miljoen jaar geleden al bestonden en waaraan je het begin van de evolutie kunt herleiden door hun eenvoudige opbouw. Zoals bij de Paardenstaart die een wiskundig lijnenspel vormt. Voor Evelien was de relatie met penstreken al snel gelegd.

Om de lijnen goed te laten zien, gebruikt ze Chinese inkt en werkt ze met een bamboe-pen. Het “onuitroeibare” is evenals de inkt: onuitwisbaar. In haar tekeningen (in 1 keer gemaakt), variërend in hoogte van 90 cm tot bijna 3 meter!

Paul van Dongen | etsen
Het werk van Paul wordt vergeleken met dat van Dürer. Secuur, met monnik-achtig geduld en uitzonderlijk vakmanschap gemaakt; waarbij religie, ambitie en traditie de pijlers zijn. Bij Contrast toont Paul etsen van bloemen en planten die terug te vinden zijn in de Japanse natuur.
In zijn werk zien we een weerspiegeling en ontleding van hetgeen ons oog in de dagelijkse natuur waarneemt, maar niet ziet. Hij haalt details en schoonheid uit de natuur naar voren en laat het publiek dat ook ervaren in zijn werk. Maar dan bijna mooier, verfijnder en intrigerender om naar te kijken, dan de daadwerkelijkheid.

 

Hans Innemee | staalobjecten
Japan ? Japanners vergelijken met ‘n dier ? Voor mij is dat dan ‘n mier ! Niet omdat ze relatief klein zijn maar ze werken heel gedisciplineerd aan een gemeenschappelijk doel.
Het collectief is veel belangrijker dan het individu, ze voelen zich nietige radertjes in een groter systeem. Het ZEN van de Japanner is het diepe respect voor het kleine, het onbenullige, het onnozele. De kern van de zaak is uiteindelijk…kernachtig, de essentie, het eenvoudige. Het is heel ZEN om tot een “concentraat” te komen van je beeldend verhaal en uitdrukkingswijze. Wie iets complex tot de essentie weet te reduceren is daar ‘n held !”
In de staalobjecten heeft Hans een nog verdere versobering in kleur en vorm weten te realiseren van zijn “niksige beesjes”. De sterk persoonlijke vereenvoudiging van zijn dierkarakters worden bovenal zeer gewaardeerd in het land van de Rijzende Zon, waar Hans regelmatig verblijft en exposeert!

Oogst | sieraden (unica)
Goudsmeden Ellen Philippen en Lotte Porrio hebben zich laten inspireren door de prachtstukken die Philipp Franz von Siebold in de 19de eeuw in Japan heeft verzameld.
Uitzonderlijk mooi inlegwerk, prachtige bloesems en delicate patronen opgenomen in Siebolds indrukwekkende collectie zijn liefdevol vertaald naar deze juwelen van Oogst.

Goud en zilver, structuur en contrast, prachtige patronen en bijzonder geslepen edelstenen reflecteren de gelaagdheid van kimono’s, de dozen voorzien van wikkel en zegel, het delicate porselein en zijn herbarium.

De wonderen der natuur en vervlogen tijden zijn de grootste inspiratiebronnen voor de Oogst goudsmeden. Dit is terug te vinden in de vormgeving en afwerking van de sieraden, met hun opmerkelijke structuren en verfijnde details. Prachtige unieke kleinoden!

Berber Oostenbrug | fotografie
Berber verblijft met regelmaat in Japan en vindt de inspiratie voor haar werk in de Japanse cultuur, die ze dan ook als compleet anders ervaart als die in Europa. De kimono is Berber’s grootste liefde en sinds 1995 verzamelt en bestudeert ze deze. In haar foto’s speelt de kimono dan ook vaak een grote rol omdat ze geïntrigeerd is door de schoonheid ervan, de patronen en stoffen. De kimono is het uitgangspunt in haar foto’s vol dromen, prinsessen en sprookjes. Door middel van haar foto’s schept Berber illusies die ons meevoeren naar een sfeer van serene rust, schoonheid in een omgeving die eigenlijk het tegenovergestelde is.

Olav Slingerland | wandobject keramiek
Tijdens zijn opleiding tot industrieel vormgever aan de Design Academy Eindhoven, werd Slingerland enthousiast over de mogelijkheden van het gieten van klei. Door het toepassen van gietmallen, kunnen kleine tot middelgrote series worden geproduceerd die nog steeds de hand van de maker laten zien. Deze voert het proces van ontwerp tot eindproduct dan ook zelf uit. Het giet proces wat tussen ambacht en productie in ligt is juist nu weer actueel in een tijd waar men steeds meer vragen stelt over massa productie. Het is voor hem dan ook een uitdaging om een vormen taal te vinden, die passend is bij de techniek en in materiaal zich onderscheid maakt van het massaproduct.
Prachtig handgemaakt keramiek van Olav bij Galerie Contrast

Met medewerking van en dank aan: