Voorjaarsexpositie bij Contrast Galerie en Kunstuitleen
31-03 t/m 04-05.
Marjan Smit
Marjan Smit (1958 Amersfoort) studeerde in 1984 af aan kunstacademie Artibus in Utrecht en is vanaf dat moment werkzaam als zelfstandig beeldend kunstenaar. Ze maakt voornamelijk grafiek (droge naald etsen) en sinds acht jaar giet ze ook glasobjecten. De beeldtaal is in beide kunstvormen vergelijkbaar en zeer herkenbaar. De glasobjecten zijn allemaal unica: nadat het vloeibare glas met een temperatuur van 1240 graden Celsius in de zandmal is gegoten, wordt het object uitgegraven en de mal dus vernietigd. Om te voorkomen dat er later scheurtjes zouden ontstaan wordt het object gedurende drie dagen in een zogenaamde koeloven geplaatst totdat de temperatuur heel geleidelijk tot 20 graden is gedaald. De inlays bestaan uit koper of messing. De kleurstoffen zijn meestal pigmenten van glaspoeder.
Bert van der Linden
Bert van der Linden heeft zijn opleiding gehad aan de Academie voor Schone Kunsten in Arendonk; mixed media en tekenen. In zijn werk is zijn belangstelling voor architectuur terug te vinden, die in zijn schilderijen vertaald wordt door veel geometrische vormen, hoeken, rechte vlakken en strepen in combinatie met vlekken en organische vormen. Hij schildert vaak laag op laag en schuwt niet om te experimenteren met diverse materialen in zijn werk. Bert geeft ook cursussen en lezingen over meesterwerken uit de kunstgeschiedenis.
Mar Hustinx
Mar Hustinx (1957) woont in Grevenbicht. Tot eind 2016 was zij werkzaam als zelfstandig trainer voor organisaties in de geestelijke gezondheidszorg. Een substantieel deel van haar tijd brengt zij door in haar atelier. Daar schildert ze en maakt sieraden.
Schilderen is een oude liefde die door haar pas echt weer werd opgepakt vanuit haar behoefte om naast het werk met mensen, vorm te geven aan haar ervaringen op doek, papier, in lijn en kleur. Zij laat zich inspireren door schilders als Miro, Macke, Schiele, Salomon en door Impressionisten als Matisse, Gauguin en Rousseau. Daarnaast zijn haar reizen naar het Verre Oosten en Afrika een belangrijke inspiratiebron voor haar werk.
Sinds lange tijd verzamelt ze kralen uit de hele wereld. Kralen vertellen hun eigen geschiedenis en hun overlevering is een verhaal van vele generaties. In de kettingen die ze er mee samenstelt probeert ze zo dicht mogelijk te blijven bij het land en de cultuur waar ze vandaan komen. En ze wil ze draagbaar houden. De kralen die zij gebruikt zijn van glas, steen en kralen van metaallegering van diverse samenstellingen. Bij Contrast zal een deel van deze ketting collectie te zien zijn.+
Mainkunstenaars
Kunstenaarsduo Marjon en Ien (aka Mainkunstenaars) heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld in het maken van wandsculpturen van staal. Zij tekenen als het ware met staal. Het ontwerptraject, maar ook het buigen en lassen van de sculpturen doen zij samen. De mogelijkheden van staal zijn voor hen eindeloos, in het platte vlak maar zeker ook 3-dimensionaal.
Hun laatste serie (2018) bestaat uit losse lijntekeningen van vrouwelijke naakten waarbij vorm, perspectief maar ook het licht een belangrijke rol speelt.
De wandsculpturen krijgen prachtige spannende schaduwen wanneer mooi uitgelicht.
Het geeft ook nog eens de mogelijkheid te blijven spelen met het licht en zo steeds andere schaduwen te creƫren.
Praktische info:
De wandsculpturen worden bevestigd in de muur, door middel van stalen pinnen die aan het sculptuur zitten en in de muur geschoven worden.
Op deze manier wordt er afstand tot de muur bewaard en komt schaduw die het werk geeft tot zijn recht.
Anja van Unen
Anja van Unen is al meer dan 25 jaar als beeldhouwer werkzaam. Zij werkt in steen, een hard materiaal dat zij met hamer en beitel bewerkt. Ze werkt volgens de methode ‘en taille directe’ met soms alleen een paar summiere schetsen op papier als uitgangspunt.
In de serie ‘playing with images’ komt haar beeldentaal mooi tot uitdrukking. Deze serie wordt voor de eerste maal bij Contrast getoond. Elk beeld is een compositie van 1 of meer afzonderlijke abstracte vormen. Sommige beelden zoals het beeld ‘missing a corner’ kunnen door ze anders neer te zetten, een verrassend nieuw figuratief beeld geven.
Belgisch hardsteen is de steensoort waar zij het liefst mee werkt. Zij zegt hierover: “Het is een steen die goed te bewerken is en mij, bij de bewerking ervan, de nodige weerstand biedt. Dat heb ik nodig; ik wil de steen telkens opnieuw veroveren op zoek naar het beeld dat nog beter laat zien wat ik wil vertellen.”
Praat met haar over haar werk en haar ogen lichten op en gepassioneerd vertelt zij over haar beeldhouwwerk en het proces dat daarbij komt kijken. Anja heeft haar atelier in Riel en geeft aldaar aan individuen of kleine groepen beeldhouwlessen.